Luonto on uusi musta

Flora of Finland sai alkunsa kunnianhimoisesta valokuvakasvioprojektista keväällä 2016. Vuonna 2017 nuori taide- ja designyritys voitti Arctic World Of Santa Clausin järjestämän Best Gift from Finland -kilpailun.

Anna-Mari Lämsä ja Laura Rautjoki rämpivät metsässä kuvausvarusteiden kanssa. Kuvaukset on toteutettu rauhalliseen tahtiin ja yhdellä kuvausretkellä kasveja on kuvattu maksimissaan viisi. Jokainen kasvi on kuvattava välittömästi poimimisen jälkeen, sillä juuri poimitut kasvit nuupahtavat nopeasti.

Kuvat päätyivät alun perin vain Instagramiin, jossa ne herättivät huomiota ja kiinnostusta välittömästi. Ihmiset alkoivat kysellä, voisiko kuvista tilata sisustustuotteita. Asiakaskuntaa alkaa kerääntyä muun muassa sosiaalisen median kautta nopeasti.

“Päämäärämme on tuoda Suomen luonto muotoilun ja taiteen kautta lähemmäs ihmisiä ympäri maailmaa”, Flora of Finlandin sivulla lukee mahtipontisesti. “Ihmisten kiinnostus oli hyvä kannustin lähteä viemään projektia eteenpäin yritykseksi asti”, Rautjoki kertoo Culture Creative Fund -valmennuksessa Helsingissä.

Rautjoki on valokuvaaja ja toimi 20.4.2018 asti yrityksen toimitusjohtajana. Lämsä on luova johtaja.

Brändin rakentaminen on ollut Flora of Finlandin keskeisessä fokuksessa alusta lähtien. Lämsä halusi, että brändi on uskottava ja yhtenäinen. Persoonallisuutta ei haluttu kuitenkaan kadottaa sen seurauksena. “Olemme rempseitä luontoa rakastavia naisia. Inhimillisyys ja aitous saa näkyä kaikessa tekemisessämme. Emme halua vaikuttaa kylmiltä”, Rautjoki painottaa. Flora of Finlandin brändin tavaramerkattu motto on “Luonto on uusi musta”.

“Olemme rempseitä luontoa rakastavia naisia. Inhimillisyys ja aitous saa näkyä kaikessa tekemisessämme. Emme halua vaikuttaa kylmiltä.”

Rautjoki myöntää, että ennen rahoituksen hakemista on paljon työtä tehtävänä. Flora of Finland on hakenut niin apurahaa kuin Finnveran yrityslainaa. “Teimme kattavat ja uskottavat raportit eri tahoja varten. Otimme rahoittajia varten mm. kuvakaappauksia sosiaalisesta mediasta ihmisten kommenteista ja reaktiosta kuviimme, jotta voisimme osoittaa asiakaskunnan kiinnostuksen määrän”, Rautjoki kertoo. Nostetta toivat myös erilaiset nostot ennen yritystoimintaa, kuten MTV3:n artikkeli kasvion keräämisestä ja Flora of Finlandista.

Flora of Finland vihjaa…

  1. Päätä heti, haluatko tehdä asiat kunnolla vai sinne päin. Flora of Finlandin toimintatapoihin kuuluu tehdä asiat kunnolla, varman päälle ja laadukkaasti. Esimerkiksi oikean julistepaperimateriaalin valitsemiseen käytettiin kolme kuukautta jo ennen yrityksen perustamista.
  2. Hyödynnä ilmaiset keinot, joita on tarjolla rutkasti. Lähetä tiedotteita, ole aktiivinen ja rohkea.
  3. Aina kannattaa avata suunsa, sillä koskaan ei tiedä mitä sen seurauksena tapahtuu. Keskustelu Flora of Finlandista Kaapelitehtaan käytävillä alan ammattilaisen kanssa johti siihen, että uudesta tuttavuudesta tuli bisnesmentori.
  4. Tee yhtenäinen ja uskottava brändi ennen sen esittelyä. Nettisivut, Facebook-sivut, Instagram-profiili, verkkokauppa ja mikä alusta ikinä kannattaa luoda kunnolla alusta alkaen.
  5. Persoona ja henkilökohtaiset intressit saavat näkyä brändissä. Flora of Finland lahjoitti muun muassa Helsingin Seniorisäätiölle teoksia.

Flora of Finlandin tuoteportfolioon kuuluvat tällä hetkellä designpainotuotteet, pellavakeittiöpyyhkeet, lasitaulut sekä akustiikkateokset yhteistyössä suomalaisen Konto Oy:n kanssa.

 

Nettisivut: www.floraoffinland.com

Instagram: @floraoffinland

Ota yhteyttä: anna-mari@floraoffinland.com

Flora of Finland esittäytyi Culture Creative Fund-hankkeen valmennuksessa Helsingissä 12.4.

Teksti: Iida Ruohonen

Kuvat omistaa Flora of Finland