OVAA Oy löysi kokonaan uuden asiakassegmentin joukkorahoituskampanjan myötä

OVAA kehitti oveen kiinnitettävän laitteen, joka muuttaa mekaanisen lukon etäohjattavaksi sähkölukoksi.

– Idea tuli puhtaasta tarpeesta. Ajoin kerran 300 kilometriä suuntaansa tarkistamaan oliko asunnolle tullut kirjettä. Ei ollut. Matkalla kehittelin ideaa, joka mahdollistaisi oven avaamisen etänä mistä tahansa, jotta esimerkiksi ystäväni olisi voinut käydä asunnolla puolestani, kertoo OVAA Oy:n toimitusjohtaja Juha Häkkinen.

OVAA päätyi joukkorahoitusratkaisuun, vaikka tiimin jäsenillä ei ollut siitä entuudestaan kokemusta. Joukkorahoituskampanjan kautta Juha ja Tuomas Koski saivat tärkeää palautetta suoraa potentiaalisilta asiakkailta. Kampanja toimi konkreettisena markkinatestinä, jonka avulla pystyttiin kehittämään tuotetta parempaan suuntaan.

– Joukkorahoitus oli meidän mielestämme suhteellisen riskitön vaihtoehto. Minimitavoitteemme oli 7000 euroa ja koko tavoite 50 000 euroa. Saimme loppujen lopuksi kasaan 7500 euroa, Juha laskelmoi. Kampanja oli käynnissä suhteellisen lyhyen aikaa.

– Saimme kampanjan kautta nerokasta palautetta. Pystyimme kehittämään tuotetta aivan uudella tavalla. Löysimme jopa täysin uuden asiakassegmentin kampanjaan tulleiden palautteiden avulla. Myös media ja sijoittajat kiinnostuivat tuotteestamme kampanjan myötä, Juha listaa innoissaan.

 

“Kampanja vaatii avointa ja läpinäkyvää viestintää. Kannattaa avoimesti kysyä apua yhteisöltä, joka tuotteen tai palvelun ympärille muodostuu. Sieltä voi löytää timanttisia ideoita, Juha neuvoo.”

 

Joukkorahoituskampanjan hyödyt OVAA Oy:n näkökulmasta

  • matala riski
  • kampanjan avulla on helppo kerätä palautetta ja kehitysideoita potentiaalisilta asiakkailta
  • lisää näkyvyyttä
  • yhteisön kesken vahva tsemppaus ja kannustus

Mahdolliset kompastuskivet

  • rahallisten tavoitteiden arviointi osoittautui vaikeaksi
  • tietoa tuotteesta pitää olla rajattomasti kuluttajien saatavilla, eli FAQ-osio kannattaa pystyttää heti aluksi
  • somen ja viestinnän hallintaan täytyy varata paljon aikaa, sillä ihmisillä on paljon kysymyksiä

 

OVAA Oy:n kampanjasivu: https://mesenaatti.me/campaign/?id=604#single/view

https://www.ovaa.fi